WELKOM BIJ ZONDAGSSCHOOL SAMUEL UIT SCHELLUINEN!

zondag 28 oktober 2007

afsluitingsdienst VBW


Vandaag was de afsluitingsdienst van de VBW. De kerk was prachtig versierd met allerlei getallen, sommetjes en de gemaakte werkjes van deze week. Op de preekstoel hing het thema van de preek al "7x 70 "

We begonnen de dienst met zingen, "Vertel het aan de mensen.. Diep diep als de zee.. elk oog zal Hem zien.. en Soms zou ik willen vliegen "

Iedereen deed enthousiast mee ( heb je jezelf al gezien op de foto..? ) en het klonk heel goed hoor. Later in de dienst zongen we ook nog het themalied met elkaar.. " Reken maar "
De preek kwam uit Mattheus 18:21-35
Petrus stelt Jezus een vraag, " Hoe vaak moet ik iemand vergeven?" Hij heeft zelf al een getal in zijn hoofd namelijk 7 , het volmaakte getal. Maar Jezus zegt nee Petrus, tot 7 maal 70. En dat betekent in dit geval niet dat je bij de 490e keer mag stoppen. Nee het is symbolisch, staat voor altijd.
Denk maar eens aan het verhaal van de koning en de provinciebestuurder. De bestuurder had door de jaren heen een enorme schuld opgebouwd,( omgerekend zo'n 40 miljoen euro,)dat het bijna onmogelijk was geworden dit terug te betalen. De koning gaf het bevel dat deze man, met zijn vrouw en kinderen en al hun bezittingen verkocht moesten worden. Later werd de koning in zijn hart geraakt, Hij kreeg medelijden met de bestuurder en schold hem al zijn schuld kwijt. Het ongelooflijke was gebeurd, Hij had geen schuld meer. Dansend en zingend ging hij de trappen van het paleis af.. Wat een prachtige dag..
Even voorbij het paleis zag deze bestuurder een man van wie hij nog een klein beetje geld kreeg ( 40 euro..) Hij pakte hem direct bij zijn keel en schreeuwde " betaal mij alles terug wat je me schuldig bent.." . De geschrokken man stamelde " heb geduld met mij, ik zal u alles terug betalen wat ik u schuldig bent "
Maar de bestuurder had geen geduld, en kende geen pardon. Hij laat de man oppakken en in de gevangenis gooien.
Ongelooflijk..de knechten van de koning die alles gezien hebben vertellen het aan de koning. De koning laat de bestuurder bij zich roepen en zegt : Hoe kan dit, Ik heb medelijden met jou gehad, maar jij niet met die ander.. En hij laat de bestuurder alsnog in de gevangenis gooien.
De koning uit het verhaal is God, de bestuurder dat zijn wij. Ook wij hebben veel schuld, geen geldschuld maar wij doen veel zonde, iedere dag, telkens weer.
God heeft onze zonden vergeven doordat Jezus voor ons aan het kruis gestorven is. Zo moeten wij ook de ander vergeven, ontelbaar veel..
het thema van de VBW was :Reken maar " Als het om vergeven gaat hoef je niet te rekenen, Dan hebben we het over Liefde.. en liefde rekent niet maar is onpeilbaar
Tot zeven maal zeventig maal.. Vergeef ik een ander zijn schuld...
Tot zeven maal zeventig maal.. De Heer heeft met mij ook geduld... ( Elly en Rikkert)
Zondag is er gewoon weer zondagsschool, We hopen jullie allemaal te zien dan om te luisteren hoe het verder met Paulus gaat. Tot dan !!